Utbildningar som Kunskapsstöd, samordning och systematik inte administrerar eller ansvarar för (där vi endast lägger upp för andra).

Utbildningen vänder sig till tjänsteperson i VGR som i sin yrkesutövning kan utsättas för otillåten påverkan.


Syfte och innehåll 

Syftet med utbildningen är att informera tjänstepersoner i VGR om vad otillåten påverkan är och hur det vanligtvis sker i form av trakasserier, hot, våld, skadegörelse eller otillbörliga erbjudande. Otillåten påverkan är en del av arbetsmiljöarbetet och ska omhändertas i verksamheten.

Utbildningen ger medarbetaren en genomgång av otillåten påverkan samt ger en grund för diskussion och framtagande av verksamhetsanpassade rutiner vid händelser som innefattar otillåten påverkan.

  • Introduktion
  • Former av otillåten påverkan
  • Syfte och motiv
  • Konsekvenser
  • Roller och samverkan
  • Före, under och efter otillåten påverkan


Upplägg

Utbildningen är webbaserad och informerarar medarbetaren om vad otillåten påverkan är och hur den vanligtvis sker samt hur den det påverkar den enskilde, gruppen och organisationen. Efter genomförd utbildningen bör arbetsgruppen genomföra ett grupparbete där perspektiven före, under och efter diskuteras.

Före: Vad kan göras för att så långt möjligt förebygga att dessa situationer ska uppstå?

Under: Vad behöver finnas på plats för att kunna hantera den akuta fasen om det ändå händer?


Efter: Hur kan organisationen minimera risken för ohälsa genom stöd och åtgärder när någonting har inträffat?


Material

Utbildningsmaterial finns i webbutbildningen på Partsrådets hemsida. 

  • Vad är otillåten påverkan
  • Enskilda uppgifter
  • Gruppuppgifter
  • Material för nulägesinventering
  • Mall för hur verksamheten kan arbeta vidare med otillåten påverkan


Omfattning

Utbildningen omfattar ungefär 1 timme för självstudier och 1 timme för gruppuppgifter och diskussion.


Förkunskaper, förutsättningar och urval

Inga förkunskaper krävs.


Avgift

Kostnadsfri


Ansvarig verksamhet

Enheten Säkerhet och beredskap, Koncernkontoret


Kontaktperson

Peter Toomar 

Peter.toomar@vgregion.se 

0730-790862


Mer om ämnet och övrig information

För mer information se Brottsförebyggande rådets webbplats

Otillåten påverkan - Brottsförebyggande rådet (bra.se)

Utbildningen vänder sig till personal inom hälso- och sjukvård som behöver språkstöd.


Syfte och innehåll 

Västra Götalandsregionens Folkhögskoleförvaltning har ett språkteam som består av sju lärare i svenska som andraspråk med uppdrag att undervisa utländska läkare, sjuksköterskor, tandläkare och annan hälso- och sjukvårdspersonal i både allmän svenska och sjukvårdssvenska. Språkteamet erbjuder möjlighet att utifrån en individuell kartläggning beställa ett skräddarsytt språkstöd.

Exempel på utbildningsinnehåll:

  • Patientkommunikation
  • Patientdokumentation
  • Intensiv språkutbildning 
  • Skriftlig kommunikation
  • Vardagssvenska
  • Grammatik
  • Kultur, historia, språk och socialt liv i Sverige
  • Uttal
  • Akademiskt skrivande
  • C1-modul för PLUS-deltagare
  • Kartläggning av kunskaper och brister i skriftlig och muntlig kommunikation samt läsförståelse och hörförståelse


Upplägg

Skräddarsytt språkstöd för individer eller grupper utifrån individuell kartläggning.


Material

Vi använder anpassat läromaterial, exempelvis läroböcker, övningshäften och radio- och tv-sändningar.


Omfattning

Enligt behov och överenskommelse.


Förkunskaper, förutsättningar och urval

Inga förkunskaper krävs.


Avgift

950 kr per lektion (1 lektion = 60 minuter). Vid flera deltagare delas priset upp på antalet deltagare.


Ansvarig verksamhet

VGR Folkhögskolors språkteam, Västra Götalandsregionens Folkhögskoleförvaltning.


Kontaktperson

Anmälan görs till Sören Vad, studierektor, VGR Folkhögskolor språkteam

Telefon: 072 - 871 87 89

E-post: soren.vad@vgregion.se


Mer om ämnet och övrig information

Syfte 

Syftet med lärresursen är att ge en överblick över VGR:s fyra pedagogiska grundprinciper; aktiverande, motiverande, inkluderande och hållbara. Här får du också veta vem grundprinciperna är till för och hur de är tänkta att påverka de läraktiviteter om vi skapar och de lärmiljöer som vi utformar både i utbildning och i arbete. Med valet av funktioner i VGR:s lärportal och exempel från olika verksamheter i VGR har syftet även varit att skapa en resurs som uppmuntrar ett lärande på djupet, gör lärprocessen utvecklande och lustfylld, ger alla lika goda möjligheter att lära och främjar ett livslångt lärande. Framför allt har det övergripande målet varit att på ett enkelt och konkret sätt visa hur de pedagogiska grundprinciperna kan omsättas i praktiken.


Innehåll 

Lärresursen består av sex delar:

  • Introduktion
  • Grundprincipen ”Aktiverande”
  • Grundprincipen ”Motiverande”
  • Grundprincipen ”Inkluderande”
  • Grundprincipen ”Hållbara”
  • Om lärresursen


Upplägg

Lärresursen är helt nätbaserad och du kan ta del av innehållet i valfri ordning och i valfri takt. Du kan återkomma till innehållet när som helst och tanken är att lärresursen ska utvecklas vidare och på sikt innehålla fler exempel från hur olika verksamheter i VGR skapar förutsättningar för ett gott lärande.


Material

Allt material som behövs finns publicerat inne i lärresursen. Litteraturtips för vidare läsning finns i de fyra fördjupningsavsnitten (en fördjupning per grundprincip).


Omfattning

Valfritt utifrån intresse och behov.


Förkunskaper, förutsättningar och urval

Inga förkunskaper krävs.


Avgift

Kostnadsfri


Ansvarig verksamhet

VGR Akademin


Kontaktperson


Mer om ämnet och övrig information

De pedagogiska grundprinciperna är en del av Riktlinje för kompetensutveckling och lärande i VGR. Läs mer om riktlinjen på VGR Akademins hemsida.

Nätverk för lärande vänder sig till dig som arbetar med lärande i Västra Götalandsregionen (VGR).


Syfte och innehåll 

Det övergripande syftet med nätverket är att VGR ska kunna erbjuda lärsituationer av högsta kvalitet. Nätverket erbjuder ett sammanhang för erfarenhets- och kunskapsutbyte och stöd till oss som arbetar med lärande i olika roller. VGR är en stor region med många spännande verksamheter vilket ger goda förutsättningar till att lära av varandra.

Under denna nätverksträff får vi ta del av ett
framgångsrikt förändringsarbete där lärande och kompetensutveckling varit
viktiga delar för att nå önskad effekt.

I TAIK-projektet ”tandhygienist i kommun” – har man
arbetat aktivt med kompetensutveckling och lärande ur flera aspekter,
individuellt, till exempel mellan professioner såväl som organisatoriskt,
mellan kommunal verksamhet och Region. Jessica Persson, projektledare för TAIK,
delar med sig av dessa praktiska erfarenheter och gör det utifrån en teoretisk
inramning, bland annat teorin kring expansivt lärande.

TAIK – tandhygienist i kommun har varit ett
samverkansprojekt mellan Folktandvården och ett par kommuner i syfte för att
skapa ett koncept där icke-kliniska tandhygienister blev en integrerad del i
kommunal verksamhet för att: Säkra kompetens inom munvård, Säkra kvaliteten vad
gäller munvård i vård och omsorg i syfte att främja om äldre personers
munhälsa. Det övergripande målet var en bättre munhälsa för äldre inom kommunal
omsorg. Längs resans gång drogs många lärdomar, vissa ledde till och med till
en form av expansivt lärande.



Upplägg

Varje träff har ett eget tema. Kommande träffar planeras efter hand och i dialog med nätverket. Vårt mål är att träffas både fysiskt och digitalt, beroende på upplägg och innehåll mm. Ibland ges möjlighet till dialog och erfarenhetsutbyte och ibland blir det ren föreläsningsform för att kunna nå ut till en större målgrupp.


Material

Beroende på ämne.


Omfattning

Nätverksträffarna är vanligen ungefär en halvdag. 


Förkunskaper, förutsättningar och urval

Inga förkunskaper krävs.


Avgift

Kostnadsfri


Ansvarig verksamhet

VGR Akademin


Kontaktperson

För frågor om anmälan:

Sofia Hjertman
Tel: 0700 -20 78 67 
E-post: vgrakademin@vgregion.se

För frågor om nätverket:

Katharina Mulec
Tel: 0702- 85 89 72
E-post: katharina.mulec@vgregion.se


Mer om ämnet och övrig information

I vår Yammer-grupp kan vi tipsa varandra om intressanta artiklar, projekt, konferenser samt ställa frågor och be om hjälp. Rätt använt kan forumet bidra till både personlig och organisatorisk utveckling. Ju fler som lägger in goda exempel, ställer och svarar på frågor och är engagerade i gruppen desto mer aktiv och levande blir nätverket. Tveka alltså inte att använda den! VGR Akademin administrerar Yammer-gruppen men det är ni som deltagare som tillsammans med oss skapar innehållet.

Yammer - Nätverk för lärande, nås enbart av dig med tillgång till VGR:s Yammer