Regionalt samarbete i Habilitering & Hälsa

Färdighetsträning för profession som i habilitering i direkt behandling möter och arbetar med barn/ungdomar med autism med eller utan intellektuell funktionsnedsättning.


Syfte

Syftet med utbildningen är att deltagarna ska tillägna sig grundläggande kunskaper och färdigheter i tillämpad beteendeanalys (TBA) för att kunna handleda i färdighetsträning och inlärning för barn och ungdomar med autism.


Innehåll
  • Utbildningen omfattar forskning och praktik kring tillämpad beteendeanalys, mångsidiga intensiva insatser och riktade insatser för barn och ungdomar med autism.

  • Inlärningsteori kopplas till metoder från tillämpad beteendeanalys (TBA) som till exempel förstärkning, promptning, uppgiftsanalys, kedjning, shejping (eng. shaping), funktionell kartläggning samt olika inlärningsformat som naturalistisk träning (Natural Environment Teaching och Incidental Teaching) och bordsträning (Discrete Trial Teaching).

  • Inlärningsteori och metoder från TBA beskrivs på ett tillgängligt, konkret och användbart sätt under föreläsningarna för att deltagarna ska få exempel på hur man kan handleda barnens nätverk.

  • Deltagarna får lära sig evidensbaserad handledning (Behavior Skills Training/BST) för att öka nätverkets tränarfärdigheter.

  • Utbildningen beskriver strategier för att bygga en god relation samt en tydlig och hållbar vardag för barnen och deras nätverk. Strategierna kopplas till färdighetsträning.

  • Inlärningsprogram beskrivs med tonvikt på begära-träning och funktionell kommunikation. Andra områden som tas upp är successivt närmande gentemot aversiva stimuli, färdighetsträning vid problembeteenden och träning för att öka barnens färdigheter inom självständig sysselsättning samt språk och lek.


Målgrupp

Utbildningen riktar sig till professionella med ett handledande uppdrag gentemot barn och ungdomar med autism, med eller utan intellektuell funktionsnedsättning, och deras nätverk. Vanliga yrkesgrupper för utbildningen är specialpedagoger, arbetsterapeuter, logopeder, fysioterapeuter eller psykologer inom habiliteringen. Andra yrkesgrupper som undersköterskor, sjuksköterskor och dietister kan också ha nytta av innehållet.


Lärandemål

Efter slutförd utbildning har behandlaren utökade färdigheter och kunskaper för att:

  • arbeta med riktade insatser för barn och ungdomar med autism, till exempel använda “förstärkning”, “promptning” och “skapande av kommunikationstillfällen” för att till exempel lära ett barn att begära aktiviteter, eller att med “uppgiftsanalys” lära ett barn att närma sig situationer som tidigare undvikits eller klara av vardagsaktiviteter.

  • handleda barnets nätverk på ett effektivt sätt, till exempel utifrån beteendeinriktad handledning (Behavioral Skills Training, BST).

  • formulera behandlingsplaner med verktyg från TBA som är anpassade till barnets nätverk och situation,

  • redovisa korrekt användande av begrepp från inlärningsteori och TBA vid flervalstentamen.


Åtagande efter utbildning

Arbeta med riktade insatser enligt vårdflödet för små barn med autism och/eller tillämpa strategierna i det egna professionsutövandet. 


Upplägg
  • Utbildningen består av fem utbildningsdagar på plats.

  • Under föreläsningarna används mentimeter vilket är en metod för att skapa aktivt deltagande.

  • Grupphandledning och arbete i grupper förekommer.

  • Deltagarna får under utbildningen och mellan tillfällen arbeta med egna behandlingsplaner som skulle kunna tillämpas i behandlarens verksamhet. Nedslag i olika behandlingsplaner görs löpande under grupphandledning. Vid sista tillfället redovisas behandlingsplaner i grupp och en tentamen genomförs.


Bedömning och villkor för genomförande

Uppfyllt utbildningsresultat (minst 7 av 9 poäng) baseras på tentamensresultat, behandlingsplan samt närvaro under utbildningsdagarna. Deltagare som uppfyller utbildningens mål får ett intyg/diplom som beskriver omfattningen och innehållet av utbildningen samt att deltagaren har uppfyllt utbildningens mål.

Poängsättning:

  • Tentamen (omtentamen erbjuds), (max 2 poäng).

  • Behandlingsplan lämnas in på sista utbildningsdagen och bedöms utifrån kriterier för uppgiften (max 2 poäng).

  • Deltagande vid alla tillfällen (max 5 poäng).

  • Kompletteringsuppgifter (1 poäng per uppgift) vid utebliven närvaro på utbildningsdagar erbjuds och är frivilliga.


Omfattning

Fem utbildningsdagar (9.00-16.00 varje tillfälle) på plats. Utöver det tillkommer inläsning av litteratur samt utformning av en behandlingsplan mellan tillfällena.


Material
  • Karlsson, P. (2010). Beteendestöd i vardagen: handbok i tillämpad beteendeanalys. (1. utg.) Stockholm: Natur & kultur.

  • Parsons, M. B., Rollyson, J. H., & Reid, D. H. (2012). Evidence-based staff training: A guide for practitioners. Behavior Analysis in Practice, 5(2), 2–11.

  • Rasmussen, T. & Strömberg, O. (2022). Barn med autism: en handledarguide för grundläggande färdighetsträning: SBK-modellen. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur.

 

Fler artiklar kan tillkomma.


Förkunskaper och urval

Legitimationsyrken som logoped, psykolog, specialpedagog (lärarlegitimation), arbetsterapeut, fysioterapeut eller liknande yrken har förkunskaper från grundutbildningar. Deltagare som handleder nätverk till barn och ungdomar med autism inom habiliteringsverksamhet är prioriterade vid urval.


Avgift

0


Kontaktperson

Elin Mellgren

elin.mellgren@vgregion.se


1. Registrera dig på utbildningen längst ner på denna sida.  
2. Kom ihåg att också anmäla dig till aktuella kursdagar augusti till december 2024 i kursrummet efter att du har registrerat dig. Se inbjudan för datum.
Anmäl dig senast den 24 maj.  
OBS! Registrera dig endast på kursen om du har för avsikt att gå kursen. Anmälan sker i samråd med chef.