Syfte
Läkarutbildningen förändras till ett 6-årigt legitimationsgrundande program. Detta innebär att alla läkare som möter läkarstudenter under deras praktik i VGR och norra Halland får en ny roll vid handledning av läkarstudenter. Redan nu finns en utbildning (Baskurs i handledning och lärande) som ges av VGR och som syftar till att förse läkare med grundläggande kunskaper och färdigheter i handledning av läkarstudenter. För att vara förberedda att möta de nya arbetsuppgifterna behöver kliniskt verksamma läkare metodutbildning i entrustable professional activities (EPA), den arbetsmodell som ska användas.
Innehåll
Efter utbildningen kommer du att kunna:
- Definiera vad som karaktäriserar en EPA
- Exemplifiera i vilka situationer EPA-modellen kan användas vid handledning av läkarstudenter vid klinisk praktik
- Motivera varför stabil förmåga är central för att få förtroende till mer självständigt arbete
- Förklara hur formativ återkoppling,med användning av observationsskalan, kan stötta lärande och utveckling av självständighet
- Tillämpa EPA-modellen vid handledning
- Förstå hur den elektroniska portföljen för EPA används för att planera handledning och dokumentera formativ återkoppling och studentens progress
Upplägg
Utbildningen är helt nätbaserad.
Material
Allt material som behövs finns publicerat inne i utbildningen. Tips för vidare läsning hittar du i "Del 4 – Fördjupning".
Omfattning
Förkunskaper, förutsättningar och urval
Inga förkunskaper krävs.
Inget urval görs.
Avgift
Kostnadsfri
Ansvarig verksamhet
Sahlgrenska akademin i samarbete med Västra Götalandsregionen
Kontaktperson
Katarina Jood: katarina.jood@neuro.gu.se
Anna Cedderborg: anna.cederborg@gu.se
Mer om ämnet och övrig information
Introduktionen vänder sig till dig som är anställd inom hälso-och sjukvården i VGR. Introduktionen kommer ge dig kunskap och förståelse för varför hälso-och sjukvården behöver arbeta för att främja innovation samt ge verktyg som kan hjälpa dig och din verksamhet att öka er innovationsförmåga.
Syfte och innehåll
Syftet med utbildningen är att ge anställda kunskap och förståelse för varför hälso-och sjukvården behöver arbeta för att främja innovation. Introduktionen ska också ge konkreta verktyg som kan hjälpa dig och din verksamhet att öka er innovationsförmåga.
Genom utbildningen kommer deltagaren att lära sig följande:
Förklara varför hälso-och sjukvården i VGR behöver arbeta med innovation
Ge exempel på innovationsprojekt som genomförts inom hälso-och sjukvården i Västra Götalandsregionen (VGR)
Beskriva vad innovation är
Beskriva hur innovation förhåller sig till verksamhetsutveckling respektive forskning
Beskriva hur VGR:s innovationsprocess kan användas som ett systematiskt arbetssätt för att driva innovationsprojekt
Förklara vart man ska vända sig för att ta reda på mer information kring innovation
Ge en övergripande förståelse för ledningens och ledares roll i innovationsarbete
Ange faktorer som bidrar till en innovationsfrämjande kultur
Upplägg
Utbildningen är helt digital i Lärportalen och består av 4 avsnitt med interaktivt innehåll.
Du kan pausa och återkomma för att slutföra när du vill.
Omfattning
Ca. 45 min för genomförande av introduktionen.
Förkunskaper, förutsättningar och urval
Inga
Avgift
Kostnadsfri
Ansvarig verksamhet
Innovationsplattformen VGR
Kontaktperson
Caroline Damgaard, caroline.damgaard@vgregion.se
Rosanna Hansenäs, rosanna.hansenas@vgregion.se
Ann Forsman Sjöberg, ann.forsman.sjoberg@vgregion.se
Mer om ämnet och övrig information
Övrig information
En digital utbildning att utföra i grupp eller ensam. Utbildningen i sig tar ca 40 min att genomföra. Den kan med fördel kombineras med gruppdiskussioner. Utbildningen är riktad till läkare och annan vårdpersonal som är involverade i samtal om vårdbegränsningar.
Syfte och innehåll
Syftet med utbildningen är att främja följsamhet till lagliga föreskrifter, patientsäkerhet samt etiskt ansvarstagande för personal och patienter i området som berör vårdbegränsningar.
Utbildningsmaterial i form av 2 stycken PowerPoint med ljud. 2 stycken filmer med exempel på samtal och en introfilm
Upplägg
Teoretisk del med diskussionsfrågor. Praktiska exempelfilmer.
Material
Finns kontinuerligt tillgängligt.
Omfattning
Omfattning av tid etc
Förkunskaper, förutsättningar och urval
Genomgången eller påbörjad läkare eller sjuksköterskeutbildning med genomgång av medicinsk juridik och emdicinsk etik.
Förutsättningar
Urval
Avgift
Kostnadsfri
Ansvarig verksamhet
Ansvarig verksamhet
Kontaktperson
Liisa Carlzon
Emily Tegnell
Mer om ämnet och övrig information
En digital kurs som kan utföras när som helst.
Vid tekniska frågor kontakta: atefeh.hariri@vgregion.se.
För frågor kring innehåll kontakta: emily.tegnell@vgregion.se eller liisa.carlzon@vgregion.se.