Syfte 

Att belysa etik i den medicinska vardagen och ge ST-läkaren verktyg för reflektion och analys.





Innehåll 

Kursen förklarar innebörden av medicin-etiska principer samt ger verktyg för att identifiera och analysera etiska problem i det dagliga arbetet på ett strukturerat sätt. Belyser etiska underlag för hjärt- och lungräddning samt jämställd och jämlik vård. 






Upplägg

Föreläsningar. Deltagarnas egna inskickade fallbeskrivningar och etiska analyser diskuteras i mindre grupper. Etisk praktikuppgift på hemmaklinik/vårdcentral.









Material

Kurslitteratur

(förslag på litteratur att fördjupa sig i)

Lynöe, N. Juth, N. (2009) Medicinska etikens ABZ. Författarna och Liber AB. ISBN 9789147413400

 Sandman, L. Kjellström, S. (2013) Etikboken: Etik för vårdande yrken. Studentlitteratur AB. ISBN 978914405933

 Statens Medicinsk Etiska Råd www.SMER.se 

 Svenska läkarsällskapet/etik www.sls.se 

 Etiska riktlinjer för hjärtlungräddning riktlinjer20maj2021.pdf (sls.se)

 Sveriges läkarförbund/ etik www.slf.se 

 World Medical Association / Ethics www.wma.net

 




Omfattning

2.5 timmar förberedelsetid innan kursdagen. En dag kurs. 1 timme efterarbete.


Förkunskaper, förutsättningar och urval

ST-läkare.


Avgift

Kostnadsfri


Ansvarig verksamhet

ST-utbildningsprogrammet Skaraborg


Kontaktperson

Kontaktperson och kontaktuppgifter vid eventuella frågor:


Kontakta Therezia Fröjdh via skas.st.utbildning@vgregion.se eller på telefon 072-1416461 om ni har praktiska frågor inför kursen.






Mer om ämnet och övrig information

Efter kursen sker en utvärdering av utbildningen där ST-läkarnas erfarenheter och synpunkter inhämtas. Detta sker i form av en enkät. Utvärderingens främsta syfte är att bidra till förbättringar av kursen.

 



Syfte 

Att belysa etik i den medicinska vardagen och ge ST-läkaren verktyg för reflektion och analys.





Innehåll 

Kursen förklarar innebörden av medicin-etiska principer samt ger verktyg för att identifiera och analysera etiska problem i det dagliga arbetet på ett strukturerat sätt. Belyser etiska underlag för hjärt- och lungräddning samt jämställd och jämlik vård. 






Upplägg

Föreläsningar. Deltagarnas egna inskickade fallbeskrivningar och etiska analyser diskuteras i mindre grupper. Etisk praktikuppgift på hemmaklinik/vårdcentral.









Material

Kurslitteratur

(förslag på litteratur att fördjupa sig i)

Lynöe, N. Juth, N. (2009) Medicinska etikens ABZ. Författarna och Liber AB. ISBN 9789147413400

 Sandman, L. Kjellström, S. (2013) Etikboken: Etik för vårdande yrken. Studentlitteratur AB. ISBN 978914405933

 Statens Medicinsk Etiska Råd www.SMER.se 

 Svenska läkarsällskapet/etik www.sls.se 

 Etiska riktlinjer för hjärtlungräddning riktlinjer20maj2021.pdf (sls.se)

 Sveriges läkarförbund/ etik www.slf.se 

 World Medical Association / Ethics www.wma.net

 




Omfattning

2.5 timmar förberedelsetid innan kursdagen. En dag kurs. 1 timme efterarbete.


Förkunskaper, förutsättningar och urval

ST-läkare.


Avgift

Kostnadsfri


Ansvarig verksamhet

ST-utbildningsprogrammet Skaraborg


Kontaktperson

Kontaktperson och kontaktuppgifter vid eventuella frågor:


Kontakta Anna Bergsten via skas.st.utbildning@vgregion.se eller tel. 0510-85201 om ni har praktiska frågor inför kursen.






Mer om ämnet och övrig information

Efter kursen sker en utvärdering av utbildningen där ST-läkarnas erfarenheter och synpunkter inhämtas. Detta sker i form av en enkät. Utvärderingens främsta syfte är att bidra till förbättringar av kursen.

 



Innehåll

 Primärvårdsplaceringen är på 6 månader (26 veckor) heltid och ligger vanligtvis sist i AT. 

AT är en utbildningstjänst vilket innebär att du aktivt arbetar på vårdcentralen under stöd och handledning. Successivt bör allt fler patienter kunna handläggas självständigt.

AT-blocken är fördelade mellan vårdcentraler i Skaraborg.

Under Primärvårdsplaceringen ges regelbundna månadsvisa hel- eller halvdagsutbildningar med fokus på ämnen såsom barn, gynekologi, ögon, diabetes, ÖNH, STRAMA, läkemedelsbehandling hos äldre mm.  

 


Vad ska du lära dig?

Föreläsningarna under primärvårdsplaceringen är ett komplement till klinisk tjänstgöring på vårdcentral för att kunna uppfylla Socialstyrelsens allmänna AT-mål samt specifika mål inom allmänmedicin.



Material

Material i Lärportalen.


 

Omfattning

Omfattning av tid etc

 

Former för bedömning

Former för bedömning, beskrivning av vad som krävs för godkännande

 

Förkunskaper, förutsättningar och urval

Beskrivning av obligatoriska eller rekommenderade förkunskaper

Förutsättningar

Urval


Avgift

Kostnadsfri

 

Ansvarig

Kommentar - Ansvarig

 

Ansvarig verksamhet

Ansvarig verksamhet

 

Koordinator

Kommentar - Koordinator


Mer om ämnet

Här kan du lägga in länk till externa sidor etc

 

Övrig information

Övrig information


Extern leverantör - Företagsnamn el dyl

Kvalitetssäkrad av - Kvalitetssäkrad av

 

Utvärdering -

Utvärdering


Uppföljning -

Uppföljning

 

Datum - Publicerad i utbudskatalog - 2020-06-24

Datum - Senast reviderad - 2020-06-24


Kursen riktar sig till AT-läkare på SÄS som genomför sin primärvårdsplacering. Kursinnehållet har för avsikt att ge ämnesfördjupning inom de områden som tas upp under introduktionsveckan samt på AT-undervisningsdagarna. Kursen är ej obligatorisk.


Syfte och innehåll 

Kursen ämnar ge läkare under allmäntjänstgöring (AT-läkare)
på Södra Älvsborgs Sjukhus (SÄS) en möjlighet att förbereda och fördjupa sig
inom de kunskapsområden som berörs på introduktionsveckan samt på
AT-undervisningsdagarna under dennes primärvårdsplacering.



Kursen innehåller information i form av länkar,
videos och dokument relevanta för de ämnen som tas upp under
introduktionsveckan inför primärvårdsplaceringen samt på
AT-undervisningsdagarna.




Upplägg

Inläsningsmaterial finns tillgängligt innan
undervisningsdagarna, detta som ett komplement till undervisningen som hålls på
introduktionsveckan samt AT-undervisningsdagarna.


Material


Omfattning

Kursmaterialet kan AT-läkaren tillgodogöra sig på
sin kompetensutvecklingstid (KUT), vilket omfattar totalt 20% av AT-tjänsten.


Förkunskaper, förutsättningar och urval


Avgift

Kostnadsfri


Ansvarig verksamhet

AT-studierektor för primärvård, Södra Älvsborgs Sjukhus.


Kontaktperson

Kontaktperson och kontaktuppgifter vid ev frågor (syns endast i utbudskatalogen)


Mer om ämnet och övrig information

Övrig information

Utbildningen riktar sig till ST-läkare i primärvården Fyrbodal och ST-läkare i NU-sjukvården


Syfte och innehåll 

Kursens syfte är att ge dig ökad kunskap i adekvat läkemedelsbehandling.

Innehåll

Läkemedelsinteraktioner, äldre och läkemedel, FAS UT, aspekter barn, nedsatt njur-funktion, läkemedel ur Strama- och miljöperspektiv samt hälsoekonomi. 

Föreläsare från både primärvården och NU-sjukvården medverkar

Delmål 

SOSFS 2015:8 delmål b3 

HSLF-FS 2021:8 delmål STc14 för allmänmedicin, eventuellt annat delmål för andra specialiteter.


Upplägg

Dagkurs med föreläsningar


Material

Delas ut vid kurstillfälle


Omfattning

1,5 kursdag.


Förkunskaper, förutsättningar och urval


Avgift

3000 kr exkl moms. Inkluderar kursmaterial, fika och lunch


Ansvarig verksamhet

Primärvårdens utbildningsenhet Fyrbodal


Kontaktperson

Johanna Johnsson

johanna.johnsson@vgregion.se


Mer om ämnet och övrig information

Utbildningen riktar sig till ST-läkare inom allmänmedicin i Fyrbodal samt NU-sjukvården


Syfte och innehåll 

Kursen ger kunskap om och verktyg i arbetet med att uppmärksamma och behandla ohälsosamma levnadsvanor och dess betydelse för hälsan.

Vi går igenom begreppet folkhälsa, ohälsosamma levnadsvanor inom områdena
tobak, riskbruk av alkohol, fysisk aktivitet och matvanor samt vilka metoder
som kan användas i det dagliga arbetet. 

Föreläsare från både primärvården och NU-sjukvården medverkar. 


Delmål 

SOSFS 2015:8: delmål b2 

HSLF-FS 2021:8 delmål STb2


Upplägg

Dagkurs med föreläsningar och gruppdiskussioner.


Material

Delas ut vid kurstillfälle.


Omfattning

1,5 kursdag


Förkunskaper, förutsättningar och urval

Deltagarna bör som kursförberedelse gå igenom den regionala webb­utbildningen om levnadsvanor
(tidsåtgång 1-1½ timma): VGR:s webbutbildning levnadsvanor



Avgift

3000 kr inkl. moms. Kursmaterial, fika och lunch ingår.


Ansvarig verksamhet

Primärvårdens utbildningsenhet Fyrbodal


Kontaktperson

Johanna Johnsson, johanna.johnsson@vgregion.se

Berit Nilsson, berit.nilsson@vgregion.se


Mer om ämnet och övrig information

Klicka på den blå knappen "Registrera mig" längst ner på sidan för att komma till de strukturerade läraktiviteterna.


Syfte och innehåll 

Syftet är att öka de studerandes självständighet samt att ta ansvar för sitt eget lärande under den kliniska utbildningen.

Läraktiviteterna är utformade utifrån kursens lärandemål och den dagliga verksamheten på enheten. Alla läraktiviteter har en gemensam utformning i tre steg:

  • förberedelse
  • genomförande 
  • utvärdering.


Upplägg

Under första steget förbereder sig den studerande självständigt. I steg två genomför den studerande momentet självständigt eller tillsammans med handledare och/eller kursare. Utvärderingen, som sker under steg tre, utförs alltid tillsammans med handledare och eventuell kursare.


Material

Strukturerad läraktivtet


Omfattning

Beroende av omfattningen av arbetsplatsförlagt lärande (APL), lärande i arbete (LIA) och verksamhetsförlagd utbildning (VFU)


Förkunskaper, förutsättningar och urval

Av utbildningsanordnaren godkänd studerande för att genomföra klinisk utbildning enligt avtal

Förutsättningar

Urval


Avgift

Kostnadsfritt


Ansvarig verksamhet

Primärvårdens utbildningsenhet


Kontaktperson

Katrine Johansson
Studierektor
APL, LIA, VFU, Primärvårdens utbildningsenhet



Mer om ämnet och övrig information

Övrig information

Klicka på den blå knappen "Registrera mig" längst ner på sidan för att komma till de strukturerade läraktiviteterna.


Syfte och innehåll 

Syftet är att öka de studerandes självständighet samt att ta ansvar för sitt eget lärande under den kliniska utbildningen.

Läraktiviteterna är utformade utifrån kursens lärandemål och den dagliga verksamheten på enheten. Alla läraktiviteter har en gemensam utformning i tre steg:

  • förberedelse
  • genomförande 
  • utvärdering.


Upplägg

Under första steget förbereder sig den studerande självständigt. I steg två genomför den studerande momentet självständigt eller tillsammans med handledare och/eller kursare. Utvärderingen, som sker under steg tre, utförs alltid tillsammans med handledare och eventuell kursare.


Material

Strukturerad läraktivtet


Omfattning

Beroende av omfattningen av arbetsplatsförlagt lärande (APL), lärande i arbete (LIA) och verksamhetsförlagd utbildning (VFU)


Förkunskaper, förutsättningar och urval

Av utbildningsanordnaren godkänd studerande för att genomföra klinisk utbildning enligt avtal

Förutsättningar

Urval


Avgift

Kostnadsfritt


Ansvarig verksamhet

Primärvårdens utbildningsenhet


Kontaktperson

Carina
Björkman
Studierektor
APL, LIA, VFU, Primärvårdens utbildningsenhet



Mer om ämnet och övrig information

Övrig information

Klicka på den blå knappen "Registrera mig" längst ner på sidan för att komma till de strukturerade läraktiviteterna.


Syfte och innehåll 

Syftet är att öka de studerandes självständighet samt att ta ansvar för sitt eget lärande under den kliniska utbildningen.

Läraktiviteterna är utformade utifrån kursens lärandemål och den dagliga verksamheten på enheten. Alla läraktiviteter har en gemensam utformning i tre steg:

  • förberedelse
  • genomförande 
  • utvärdering.


Upplägg

Under första steget förbereder sig den studerande självständigt. I steg två genomför den studerande momentet självständigt eller tillsammans med handledare och/eller kursare. Utvärderingen, som sker under steg tre, utförs alltid tillsammans med handledare och eventuell kursare.


Material

Strukturerad läraktivtet


Omfattning

Beroende av omfattningen av arbetsplatsförlagt lärande (APL), lärande i arbete (LIA) och verksamhetsförlagd utbildning (VFU)


Förkunskaper, förutsättningar och urval

Av utbildningsanordnaren godkänd studerande för att genomföra klinisk utbildning enligt avtal

Förutsättningar

Urval


Avgift

0


Ansvarig verksamhet

Primärvårdens utbildningsenhet


Kontaktperson

Carina
Björkman
Studierektor
APL, LIA, VFU, Primärvårdens utbildningsenhet



Mer om ämnet och övrig information

Övrig information

Klicka på den blå knappen "Registrera mig" längst ner på sidan för att komma till de strukturerade läraktiviteterna.


Syfte och innehåll 

Syftet är att öka de studerandes självständighet samt att ta ansvar för sitt eget lärande under den kliniska utbildningen.

Läraktiviteterna är utformade utifrån kursens lärandemål och den dagliga verksamheten på enheten. Alla läraktiviteter har en gemensam utformning i tre steg:

  • förberedelse
  • genomförande 
  • utvärdering.


Upplägg

Under första steget förbereder sig den studerande självständigt. I steg två genomför den studerande momentet självständigt eller tillsammans med handledare och/eller kursare. Utvärderingen, som sker under steg tre, utförs alltid tillsammans med handledare och eventuell kursare.


Material

Strukturerad läraktivtet


Omfattning

Beroende av omfattningen av arbetsplatsförlagt lärande (APL), lärande i arbete (LIA) och verksamhetsförlagd utbildning (VFU)


Förkunskaper, förutsättningar och urval

Av utbildningsanordnaren godkänd studerande för att genomföra klinisk utbildning enligt avtal

Förutsättningar

Urval


Avgift

Kostnadsfritt


Ansvarig verksamhet

Primärvårdens utbildningsenhet


Kontaktperson

Carina
Björkman
Studierektor
APL, LIA, VFU, Primärvårdens utbildningsenhet



Mer om ämnet och övrig information

Övrig information