Välkommen till ansökan för specialistkursen Utredningsmetodik barn HT22!
Ansökningsperiod för restplats är öppen. Länk till ansökningsformulär finns längst ner på denna sida.
Syfte och innehåll
Kursen är en specialistkurs i psykologisk utredning av barn, och syftar till att ge deltagaren fördjupad förmåga att genomföra barnutredningar på ett ändamålsenligt och flexibelt sätt, där verksamhetens uppdrag och mål balanseras med barnets/familjens specifika förutsättningar och ett aktivt barnperspektiv. Målsättningen är att psykologen efter genomgången utbildning skall ha ökad förmåga att i samarbete med barn, familj och tredje part genomföra utredningar som leder till faktiska förändringar för barnet. Målgrupp är psykologer som regelbundet genomför någon form av psykologisk utredning med barn i förskole/grundskoleålder (3-15 år) och som har god kännedom om evidensbaserad utredning, psykometri och testmetodik, samt sitt eget kliniska fält. Fokus ligger på praktisk metod med utgångspunkt i deltagarens kliniska uppdrag.
Kursen inbegriper fördjupning inom barnperspektiv och barnrätt, utvecklingspsykologi med fokus på kognitiv utveckling vid neurotypisk och atypisk utveckling, relevanta pedagogiska förhållningssätt och tekniker, samt utredningsmetoden Therapeutic Assessment (TA). Barnutredningens särskilda förutsättningar vad gäller samarbete med familj och tredje part såsom förskola/skola, samt vikten av att bedöma barnet i dess sammanhang, beaktas också.
I kursen varvas föreläsningar och teoretisk genomgång med en stor andel praktisk övning under handledning, kollegialt lärande samt kliniska uppgifter som utförs i deltagarens vardagliga arbete.
Ackreditering som specialistkurs
Kursen är ackrediterad som fördjupningskurs inom följande specialiseringar:
- Funktionshindrens psykologi
- Klinisk barn- och ungdomspsykologi
- Neuropsykologi
- Pedagogisk psykologi
Upplägg
Kursens pedagogiska upplägg bygger på principer kring begreppet "blended learning" där olika läraktiviteter väljs och utformas utifrån lärandemål och var i lärprocessen deltagarna befinner sig. En stor del av kursen baseras på att deltagaren parallellt genomför utredningsarbete i klinik och erhåller handledning på detta.
Material
Vi använder oss av VGR:s lärportal där artiklar och information om kursen läggs ut i samband med att kursen startar. Allt eventuellt övrigt material kommer också att finnas i Lärportalen.
Obligatorisk kurslitteratur att införskaffa:
Finns, S. E., Fischer, C. T., & Handler, L. (2012). Collaborative/therapeutic assessment: A casebook and guide. John Wiley & Sons. S 1-26, 225-334. 136 s
Lewis, M., & Rudolph, K. D., (eds.) (2014). Handbook of Developmental Psychopathology, 3d ed. New York: Springer Media. S 3-244. 242 s
För fullständig kurslitteratur, se kursplan.Omfattning
Kursen omfattar fem utbildningsdagar under ledning av lärare och handledare, samt arbetsuppgifter i klinik i form av barnutredande moment motsvarande 2-3 arbetsdagar. Till detta tillkommer inläsning av litteratur om ca 750 sidor samt skriftliga reflektionsuppgifter. Kursen omfattar 27 lärarledda timmar inklusive ett examinerande seminarium, varav en stor del sker i mindre grupp.
Kursen startar med uppgifter på Lärportalen den 24 aug 2022.
Datum för de gemensamma kursdagarna är:
Kursdag 1: 22 sep 2022
Kursdag 2: 23 sep 2022
Kursdag 3: 20 okt 2022
Kursdag 4: 17 nov 2022
Kursdag 5: 9 dec 2022Kursdagarna planeras hållas fysiska på VGR:s konferenslokaler i Göteborg. Mer info om exakt adress kommer.
Förkunskaper
- Legitimation som psykolog
- STP-psykolog eller minst 5 års erfarenhet av psykologiskt behandlingsarbete efter legitimation
- God kunskap inom det egna kliniska fältet, inklusive kännedom om de tillstånd/frågeställningar som utreds, samt förtrogenhet med de test- och utredningsmetoder som används inom den egna verksamheten.
- Deltagaren skall ha möjlighet att parallellt med kursen genomföra två utredningar avseende barn i förskole/grundskoleåldern.
Urval
Vid fler behöriga sökande än antal platser genomför kursledningen ett urval baserat på spridning och yrkeserfarenhet. Vi förbehåller oss rätten att ställa in kursen vid för få ansökningar.
Ansökan öppnar 15 april.
Sista ansökningsdatum är den 2022-05-15 och antagningsbesked skickas ut senast efter 20 maj. Avbokning ska ske senast den 2022-06-30 annars tas hela kursavgiften ut.
Avgift
12 500 kr. I priset ingår fika och lunch vid platsbundna träffar. I mån av plats ges även tillträde till anställda hos andra arbetsgivare än Västra Götalandsregionen. Ansökan för externa deltagare görs via ansökningsformuläret. Extern deltagare betalar 13 700kr.Ansvarig verksamhet
Utbildningsenheten för psykologer - En del av VGR AkademinMer om ämnet och övrig information
Besök gärna vår hemsida för mer information om Utbildningsenheten för psykologer och våra kurser
Utbildningsenheten för psykologer - VGR Akademin (vgregion.se)
Läs gärna kursplanen för mer information.
Ansökan för restplats är öppen. Antagning sker löpande tills kursen är full.
Välkommen med just din ansökan!