Anmälan och information

Beroendekunskap basutbildning

Utbildningen riktar sig till all personal inom den allmänna psykiatrin och den specialiserade beroendepsykiatrin samt personal inom primärvård.

Beskrivning

Utbildning riktar sig till alla yrkeskategorier i verksamhetsområden där det förekommer patienter med skadligt bruk eller beroende. 

Syfte

Syftet är att ge fördjupad kunskap och färdigheter inom beroendemedicin.

Innehåll

Utbildningen är en uppdatering av Lärportalsutbildningen ”Beroendekunskap för sjuksköterskor”. I och med revideringen har målgruppen för kursen blivit bredare. Utbildningen vänder sig till olika yrkeskategorier inom såväl den allmänna vuxenpsykiatriska öppen- och/ eller slutenvården, som inom den specialiserade beroendevården och som i sitt arbete träffar patienter med skadligt bruk och/ eller beroende. Delar av utbildningen kan även vara till nytta för personal på primärvårdsnivå.

Utbildningen är helt digital och uppbyggd i moduler och kan därför genomföras i delar eller i sin helhet. Det går att genomföra alla moduler i följd eller vid olika tillfällen.

Varje modul innehåller en eller flera filmer med tillhörande läshänvisningar och reflektionsfrågor att arbeta med på egen hand.

Det krävs inga särskilda förkunskaper för att ta del av utbildningen.

Efter genomförd kurs kommer du som kursdeltagare att ha uppnått följande kompetensmål: 

1. Förekomst och samhällets attityder 

… kunna redogöra för, och resonera kring, dina egna samt samhällets värderingar och attityder gällande beroendetillstånd och patienter med beroende.

2. Beroendeutveckling och hjärnans belöningssystem 

… ha kännedom om beroendetillståndets neurologiska bakgrund och kunna informera om det på ett förståeligt sätt. Du kan utifrån det redogöra för faktorer som kan inverka vid utveckling och vidmakthållande av beroende.

3. Substansers farmakologi 

... kunna redogöra för symtom vid påverkan av de vanligaste substanserna samt identifiera och handlägga abstinenssymtom. Ha kunskap om olika substansers beroendepotential och de allvarligaste riskerna vid intag av olika substanser. Förklara olika substansers verkningsmekanismer.

4. Screening, diagnostik och återkoppling i praktiken

... kunna tolka relevanta laboratorieprov/ -svar som används som stöd vid diagnostik och behandling. Ta en noggrann beroendeanamnes, använda validerade skattningsinstrument och biologiska markörer. Använda dig av skattningsinstrument för att göra en bedömning av tillståndet samt göra en plan för relevanta behandlingsinsatser.

5. Psykiatrisk samsjuklighet

... kunna redogöra för några av de vanligaste psykiatriska tillstånden och hur effekterna av skadligt bruk och beroende kan yttra sig, samt hur det kan likna och skilja sig åt från övriga psykiatriska tillstånd.

6. Somatisk samsjuklighet vid substansbruk 

... kunna redogöra för de vanligaste somatiska komplikationer vid olika typer av substansbruk. Uppmärksamma tecken och symtom på somatisk sjukdom som kan förekomma vid substansbruk. Motivera till utredning och behandling av somatiska symtom och sjukdomstillstånd vid samtidigt substansbruk.
  

7. Farmakologisk behandling och uppföljning vid substansbruk
... ha en översiktlig kunskap om farmakologisk behandling vid substansbrukssyndrom, såväl i den akuta som på lång sikt. Utvärdera effekt och identifiera biverkningar av läkemedel. 

8. Psykosocial behandling
... kunna redogöra för, och informera om, de psykosociala insatserna Återfallsprevention och MI. Ha kunskap om vilka patienter som kan ha god effekt av dessa insatser.

9. Kartläggning av behov för samverkan
... redogöra för när en kartläggning av patientens behov kan behövas och olika metoder att genomföra denna. Redogöra för etiska aspekter man bör ta hänsyn till vid kartläggningen. Redogöra för målet med samverkan, vad man behöver tänka på vid samverkan och hur samverkan kan gynna patienten.

10. Skadereduktion
... kunna redogöra för innebörden av skadereduktion och vad skadereduktion syftar till. Redogör för olika insatser som är skadereducerade som finns i Sverige. Ha kännedom om exempel på skadereducerande insatser som inte är accepterade i Sverige men som finns i andra västländer.


Målgrupp

Alla yrkeskategorier inom den psykiatriska vården. Delar av utbildningen kan även vara till nytta för yrkeskategorier inom primärvård.

Uppföljning

Kursdeltagare svarar själv för att i sin kliniska verksamhet implementera och följa upp lärdomar från utbildningen.
 

Godkännande

Kursen genomförs individuellt och examineras på egen hand med reflektionsuppgifter. Diskutera gärna reflektionsuppgifterna på din arbetsplats.

Utvärdering

Genom att svara på utvärderingen så bidrar du till utbildningens innehåll och kvalité.

Avgift

Kostnadsfritt



Självregistrering (Deltagare)