Utbildningen riktar sig till medarbetare och chefer som idag arbetar med, eller kommer arbeta med planering och utveckling av utbildning.
Syfte
Utbildningsinsatser är viktiga för all typ av verksamhetsutveckling. För att kunna utveckla en utbildningsinsats från idé till verksamhetsnytta behövs kompetens om kartläggning och formulerande av lärandemål, om utbildningsplanering och pedagogiska grundprinciper samt om hur en utbildningsinsats olika delar samverkar.
Medarbetare inom VGR har god kännedom om organisationens mål, verksamhet och förutsättningar. Tillsammans med medarbetarens yrkeskunnande och de färdigheter som denna utbildning ger kan fler utbildningsinsatser som ger större verksamhetsnytta genomföras. Det yttersta syftet med utbildningen är att VGR skapar värde för de vi finns till för genom att utbildningar som utvecklas leder till verksamhetsnytta.
Utbildningen riktar sig till medarbetare och chefer som idag arbetar med, eller kommer arbeta med planering och utveckling av utbildning
Innehåll
Kursen innehåller lärmoment om:
- begrepp och metoder för utveckling av utbildningsinsatser
- verktyg för att formulera verksamhetsnära utbildningsplaner
- Blooms taxonomi för lärande
- Kirkpatrick och teorier om effektmätning
- referensgruppsarbete
- hinder för lärandets omsättning till praktisk handling
- pedagogiska grundprinciper och vuxenpedagogiskt förhållningssätt
- Bolognaprocessen, deltagarcentrerat lärande och konstruktiv länkning
- olika former för bedömning och examination
- blandat lärande och flippat klassrum
Målgrupp
Utbildningen vänder sig till medarbetare och chefer som har eller kommer ha uppdrag som innebär utbildningsplanering inom Västra Götalandsregionen
Lärandemål
Efter genomförd utbildning ska deltagaren kunna:
-Redogöra för olika sätt att utvärdera och mäta effekt av utbildningsaktiviteter
-Formulera lärandemål och syfte utformade för verksamhetsnytta
-Välja upplägg för utbildning och former för kunskapsmätning utifrån lärandemål
-Identifiera och minimera risker och hinder för lärande och lärandets omsättning till praktisk handling
-Värdera och bedöma utbildningsplaner utifrån konstruktiv länkning och verksamhetsnytta
Upplägg
Utbildningens genomförande baseras på blandat lärande med utgångspunkt i VGR:s lärportal, tre gemensamma kursdagar och arbete med egen utbildningsplan. En del av arbetet ska ske i samverkan med chef och kollegor. Kursen startar när lärportalssidan öppnar.
Bedömning och villkor för genomförande
Utbildningen examineras formativt under två kursdagar och genom inlämnande av egen utbildningsplan samt inlämningsuppgifter.
Omfattning
Total tidsåtgång för utbildningens genomförande beräknas vara fem arbetsdagar varav 2,5 dagar är inplanerade kursdagar.
Material
Utbildningen baseras till stor del på eget arbete genom lärportalen. Tillgång till dator eller motsvarande är därför nödvändig. All kurslitteratur finns tillgänglig på lärportalen.
Förkunskaper och urval
För att kunna bli antagen till utbildningen krävs att sökande har eller kommer ha uppdrag i att planera utbildning, i övrigt inga särskilda förkunskapskrav.
Antal utbildningsplatser är begränsade till 16.
Urval sker utifrån ansökningsdatum.
Avgift
2 300 kr
I utbildningen kommer vi att arbeta med material bland annat från VGR Akademin. Om du redan nu vill sätta dig in i ämnet besök VGR Akademins hemsida.