Syfte
Efter genomförd utbildning förväntas du kunna arbeta och ansvara för dina ärenden och dokument i Public 360 i rollen som handläggare eller chef.
Innehåll
Efter genomgången utbildning ska du ha grundläggande kunskaper om diarieföring och ärendeberedning i Public 360. Du kommer få kunskap om hur du som handläggare navigerar, söker och arbetar med ärenden och dokument i diariet. Du kommer även att lära dig att registrera allmänna handlingar i dina öppna ärenden och skapa dokument med hjälp av dokumentmallar i Word.
- Navigera i Public 360
- Objekt
- Sök
- Registrera och avskriva dokument
- Arbeta med dokumentmallar
- Skapa tjänsteutlåtande
- Arbetsflöde
- Avsluta ärende
- Behörighet och support
Upplägg
Utbildningen startar när du klickar på avsnitt 1 - introduktion till Public 360 i vänstermenyn. Navigera med hjälp av pilarna i själva utbildningen. Du kan när som helst gå framåt och bakåt. Mer information hittar du i en flik i det övre högra hörnet under varje avsnitt.
Varje avsnitt avslutas med ett kunskapstest så att du själv kan följa ditt lärande.
Efter genomförd utbildning kan du ansöka om behörighet till systemet via ordinarie behörighetsbeställning hos VGR IT. För att gå den här utbildningen behöver du inte ha programmet installerat på din dator. Under avsnitt 9 kan du läsa mer om hur du får Public 360 installerat och hur du ansöker om behörighet.
Material
Omfattning
Du genomför utbildningen i din egen takt och den beräknas ta cirka 60 minuter.
Förkunskaper, förutsättningar och urval
Förkunskap är webbutbildningen Offentlighet, sekretess och informationshantering.
Du behöver en dator med högtalare eller hörlurar för att kunna höra ljudet från berättarrösten.
Avgift
Kostnadsfri
Ansvarig verksamhet
Koncernkontoret
Kontaktperson
Sarah Live Eriksson, sarah.ericson@vgregion.se
Mer om ämnet och övrig information
Om du har behov av att lära dig hur du ska skriva tjänsteutlåtanden och anmäla ärenden till politiska sammanträden behöver du komplettera grundutbildningen med en halvdagsutbildning i ärendeberedning.