Utbildningen vänder sig till dig som är sjuksköterska och barnmorska och har till uppgift att ge vårdråd på telefon.
Syfte och innehåll
Ju svårare något är desto mer behöver vi förbereda oss och ha en medveten och strukturerad plan för hur vi ska gå tillväga. I denna utbildning får du lära dig hur du utifrån en enkel samtalsmetod kan utveckla ditt arbete i telefon och hålla kvar fokus med ett gott bemötande även i svåra samtal.
- Att bygga ett samtalsrum på telefon. Att förmedla trygghet och tillit.
- Att lyssna för att förstå och kontrollera att du förstått rätt. Hur gör jag det?
- Olika frågetyper ger olika svar. Vilka frågor leder fram till de svar du behöver för att göra en säker bedömning på telefon?
- Vilka ord kan du använda för att dina råd ska kunna förstås och nå följsamhet till dem.
- Att professionellt bemöta ilska och missnöje.
Upplägg
Utbildningen sker nätbaserat i föreläsningsform där teori varvas med dialog i grupp kring patientfall och erfarenhetsutbyte.
Material
Material som hör till utbildningen tillhandahålles av ansvarig utbildare.
Omfattning
1 dag
Förkunskaper, förutsättningar och urval
Inga förkunskaper krävs.
Urval sker på förvaltningsnivå.
Avgift
Utbildningen är kostnadsfri och finansieras med medel från Omställningsfonden. Avgift om 1000 kr tas ut om deltagaren uteblir.
Ansvarig verksamhet
Winneby Consulting
Kontaktperson
Se nedan.
Mer om ämnet och övrig information
Anmälan görs av chef till respektive förvaltnings samordnare.