Här samlas utbildningar för chefer och medarbetare för kvalitetsdriven verksamhetsutveckling.

Utbildningen vänder sig till dig som chef, ledare & verksamhetsutvecklare inom hälso- och sjukvården i VGR, andra regioner och kommuner


Syfte och innehåll 

Syftet med utbildningen är att integrera teori och praktik inom förbättringskunskap genom att utveckla deltagarnas kunskap och strategier för eget handlande. Deltagarnas kunskap och förmåga ska nå den nivå som krävs för att bedriva ett målinriktat och långsiktigt kvalitetsarbete. Detta innebär att kunna planera, leda, samordna, genomföra, analysera, utvärdera och utveckla verksamheten med fokus på patient- och kundtillfredsställelse samt kunna leda och driva ett resultatinriktat förbättringsarbete.

Kursdeltagarna kommer även att få möjlighet till fördjupat stöd i förbättringsarbetet av Chalmersstudenter. 

Utbildningen syftar även till att skapa ett nätverk där deltagarna får en arena för reflektion och utbyte av erfarenheter.


Centrala begrepp i teori och praktik

- Kvalitetsbegreppet- Kvalitet och kvalitetsbrister

- Processer, organisation och ”vem är vi till för”

- Hörnstensmodellen

Kund- och faktadriven verksamhetsutveckling

-Förståelse för variation

-Olika sätt att se på kunskap

-Patientens delaktighet

Ledning och utveckling i system- och komplexa organisationer

-Kvalitetsledarskap och organisering

-Studiebesök

-Verksamhetsutvärdering

 

Genomförande av individuellt förbättringsarbete med tillämpning initieras
och drivs under studietiden. Arbetet kommer att redovisas i ett större
sammanhang en tid efter genomgången utbildning


Upplägg

Utbildningen
bedrivs på kvartsfart och pågår under två terminer. 

Utbildningen består av tio
utbildningstillfällen som omfattar två dagar. 

Vår ambition är att vi ska genomföra ett flertal obligatoriska tillfällen med internat
bestående av två heldagar med gemensam middag och kvällsföreläsning. 

Några tillfällen kommer att vara digitala. 

Total omfattning:
20 heldagar samt tillkommande självstudier och projektarbete. 

Utbildningen är även
kopplad till Chalmers där grundutbildningsstudenter kommer att bidra i
kursdeltagarnas projektarbete”

Utbildningen kan komma att ställas in om det är för få sökanden.


Material

Kurslitteratur (bekostas själva) samt material från lärare. 


Omfattning

Datum för Kvalitetsdriven verksamhetsutveckling 2024-2025 kommer senare under hösten 2023



Förkunskaper, förutsättningar och urval

Utbildningen bedrivs på avancerad nivå

Förutsättningar

Nu öppnas möjligheten att göra en intresseanmälan till detta program.

Det görs på länken nedan före 31 mars 2024

https://vgregion.esmaker.net/s.aspx?id=1b088ef53920

Välkommen med din intresseanmälan!

Besked om antagning senast 15 mars 2024


Avgift

28000.- per termin plus litteratur och logi


Ansvarig verksamhet

Avdelning stöd och utveckling av vårdens processer Koncernstab strategisk hälso- och sjukvårdsutveckling


Kontaktperson

Yvonne Bäfverfeldt 

yvonne.bafverfeldt@vgregion.se

VGR akademin

0702-899139 


Mer om ämnet och övrig information

Syfte 

Efter genomförd utbildning har du fått grundläggande kunskap om vad begreppet kvalitet innebär, förstår värdet av förbättringsarbete med Patientens fokus och ser kopplingen till det dagliga arbetet.


Innehåll 

Efter genomförd utbildning ska du kunna

  • förstå varför kvalitets- och förbättringsarbete är viktigt i det dagliga arbetet
  • förstå vikten av att fånga initiativ och se möjligheter
  • förstå och använda några exempel på verktyg i förbättringsarbete
  • delta i förbättringsarbete

Utbildningens Del 1 är indelad i fyra teman och har fokus på VARFÖR det är så viktigt att arbeta med förbättringar hela tiden.

Del 2 och 3 är en fördjupning och fokuserar på VAD och HUR.


Upplägg

Utbildningen är helt nätbaserad och kan genomföras i grupp eller individuellt. Utbildningen kan med fördel följas upp av praktiskt arbete med förbättringar i den egna verksamheten.



Material


Omfattning

Utbildningen i Kvalitetsdriven verksamhetsutveckling tar ca 1 timme att genomföra i sin helhet.
Utbildningens första del tar ca 30 minuter att genomföra, del 2 tar ca 15-20 minuter och del 3 ca 10-15 minuter.

Därefter behöver tid avsättas för grupparbeten, till diskussioner i grupper och för att använda olika verktyg.


Förkunskaper, förutsättningar och urval

Inga förkunskaper krävs


Avgift

Kostnadsfri


Ansvarig verksamhet

Enheten kvalitetsdriven verksamhetsutveckling


Kontaktperson

Yvonne Bäfverfeldt 0702-899139

yvonne.bafverfeldt@vgregion.se



Mer om ämnet och övrig information

Syfte 

Kvalitetsdriven verksamhetsutveckling ska genomsyra arbetssättet i hela Västra Götalandsregionen. Det ska vara en ledstjärna i allt utvecklingsarbete och vara ett kraftfullt stöd i genomförandet av omställningen som helhet.

Efter genomförd utbildning ska du på en grundläggande nivå kunna förstå och förmedla varför kvalitets- och förbättringsarbete är viktigt, identifiera brister i kvalitet och patientsäkerhet, förstå vikten av att fånga initiativ och se möjligheter, förstå och använda utdata i kvalitetsutvecklingsarbetet, visa samband mellan kvalitet och ekonomi och veta hur roller och mandat är fördelade mellan olika funktioner i organisationen


Innehåll 

  • Förbättringskunskap
  • Verksamhetsutveckling med patient och kund i fokus
  • Omvärldsanalys och nulägesanalys
  • Identifiera kvalitetsbrister
  • Att mäta för att veta
  • Processkartläggning
  • Metoder och verktyg
  • Stöd och hjälp för fortsättningen
  • Förändringsledning


Upplägg

Utbildningen består av två fysiska träffar 

Mellan utbildningstillfällena ska en kort hemuppgift göras.


Material

Åhörarkopior skickas ut efter utbildningsdagarna


Omfattning

Två dagar plus hemuppgift


Förkunskaper, förutsättningar och urval

Inga förkunskaper krävs.

Avgift

Kostnadsfri


Ansvarig verksamhet

Enheten för Kvalitetsdriven verksamhetsutveckling


Kontaktperson

Yvonne Bäfverfeldt 0702-899139

yvonne.bafverfeldt@vgregion.se



Mer om ämnet och övrig information