Syfte
Att ge god kunskap om aktuella föreskrifter och riktlinjer, studierektorns roll och uppdrag, kunskap om progressionsbedömningar och ge kännedom om hur man hanterar utbildningsläkare med svårigheter.
Innehåll
Dagarna kommer bland annat innehålla formalia såsom Socialstyrelsens föreskrifter, VGR riktlinjer, kort om nya läkarutbildningen och EPA. Uppdraget som studierektor för AT-, BT-, och ST-läkare kommer att diskuteras både i storgrupp och i mindre grupper avseende innehåll, möjligheter och svårigheter. Socialstyrelsen medverkar och det kommer finnas möjlighet för frågestund.
Upplägg
Två heldagar/Internat
Material
Omfattning
Två heldagar med internat 29/1-30/1 2025
Förkunskaper, förutsättningar och urval
Förberedelser
1. Planera in en halvdag till denna förberedelseuppgift.
Läs in dig på aktuella föreskrifter som gäller för ditt uppdrag såsom Socialstyrelsens
föreskrifter, VGRs riktlinjer, lokala riktlinjer, specialistföreningarnas riktlinjer.
2. Fundera igenom aktuella frågor och utmaningar i din studierektorsroll.
3. Om du inte redan genomfört webutbildningen om EPA, gör den här (tar cirka 30 minuter)
https://larportalen.vgregion.se/course/view.php?id=3057
Avgift
Kostnadsfri
Ansvarig verksamhet
VGR akademin
Kontaktperson
Programansvariga:
Hannah Fovaeus, Regionövergripande studierektor, VGR
Paul Pålsson, Övergripande ST-studierektor och BT-chef, NU-sjukvården
Hanna Kyllönen, AT-studierektor, Primärvårdens utbildningsenhet, Regionhälsan
Elin Werner, Övergripande studierektor SIV
Kontaktperson:
Yvonne Bäfverfeldt
VGR Akademin
0702-899139
Mer om ämnet och övrig information
Övrig information
Utbildningen vänder sig till dig som chef, ledare & verksamhetsutvecklare inom hälso- och sjukvården i VGR, andra regioner och kommuner
Syfte och innehåll
Syftet med utbildningen är att integrera teori och praktik inom förbättringskunskap genom att utveckla deltagarnas kunskap och strategier för eget handlande. Deltagarnas kunskap och förmåga ska nå den nivå som krävs för att bedriva ett målinriktat och långsiktigt kvalitetsarbete. Detta innebär att kunna planera, leda, samordna, genomföra, analysera, utvärdera och utveckla verksamheten med fokus på patient- och kundtillfredsställelse samt kunna leda och driva ett resultatinriktat förbättringsarbete.
Kursdeltagarna kommer även att få möjlighet till fördjupat stöd i förbättringsarbetet av Chalmersstudenter.
Utbildningen syftar även till att skapa ett nätverk där deltagarna får en arena för reflektion och utbyte av erfarenheter.Centrala begrepp i teori och praktik
- Kvalitetsbegreppet- Kvalitet och kvalitetsbrister
- Processer, organisation och ”vem är vi till för”
- Hörnstensmodellen
Kund- och faktadriven verksamhetsutveckling
-Förståelse för variation
-Olika sätt att se på kunskap
-Patientens delaktighet
Ledning och utveckling i system- och komplexa organisationer
-Kvalitetsledarskap och organisering
-Studiebesök
-Verksamhetsutvärdering
Genomförande av individuellt förbättringsarbete med tillämpning initieras
och drivs under studietiden. Arbetet kommer att redovisas i ett större
sammanhang en tid efter genomgången utbildning
Upplägg
Utbildningen
bedrivs på kvartsfart och pågår under två terminer.
Utbildningen består av tio
utbildningstillfällen som omfattar två dagar.
Vår ambition är att vi ska genomföra ett flertal obligatoriska tillfällen med internat
bestående av två heldagar med gemensam middag och kvällsföreläsning.
Några tillfällen kommer att vara digitala.
Total omfattning:
20 heldagar samt tillkommande självstudier och projektarbete.
Utbildningen är även
kopplad till Chalmers där grundutbildningsstudenter kommer att bidra i
kursdeltagarnas projektarbete”
Utbildningen kan komma att ställas in om det är för få sökanden.
Material
Kurslitteratur (bekostas själva) samt material från lärare.
Omfattning
Datum för Kvalitetsdriven verksamhetsutveckling 2024-2025 kommer senare under hösten 2023
Förkunskaper, förutsättningar och urval
Utbildningen bedrivs på avancerad nivå
Förutsättningar
Nu öppnas möjligheten att göra en intresseanmälan till detta program.
Det görs på länken nedan före 31 mars 2024
https://vgregion.esmaker.net/s.aspx?id=1b088ef53920
Välkommen med din intresseanmälan!
Besked om antagning senast 15 mars 2024
Avgift
28000.- per termin plus litteratur och logi
Ansvarig verksamhet
Avdelning stöd och utveckling av vårdens processer Koncernstab strategisk hälso- och sjukvårdsutveckling
Kontaktperson
Mer om ämnet och övrig information
Syfte
Efter genomförd utbildning har du fått grundläggande kunskap om vad begreppet kvalitet innebär, förstår värdet av förbättringsarbete med Patientens fokus och ser kopplingen till det dagliga arbetet.
Innehåll
Efter genomförd utbildning ska du kunna
- förstå varför kvalitets- och förbättringsarbete är viktigt i det dagliga arbetet
- förstå vikten av att fånga initiativ och se möjligheter
- förstå och använda några exempel på verktyg i förbättringsarbete
- delta i förbättringsarbete
Utbildningens Del 1 är indelad i fyra teman och har fokus på VARFÖR det är så viktigt att arbeta med förbättringar hela tiden.
Del 2 och 3 är en fördjupning och fokuserar på VAD och HUR.
Upplägg
Utbildningen är helt nätbaserad och kan genomföras i grupp eller individuellt. Utbildningen kan med fördel följas upp av praktiskt arbete med förbättringar i den egna verksamheten.
Material
Omfattning
Utbildningen i Kvalitetsdriven verksamhetsutveckling tar ca 1 timme att genomföra i sin helhet.
Utbildningens första del tar ca 30 minuter att genomföra, del 2 tar ca 15-20 minuter och del 3 ca 10-15 minuter.
Därefter behöver tid avsättas för grupparbeten, till diskussioner i grupper och för att använda olika verktyg.
Förkunskaper, förutsättningar och urval
Inga förkunskaper krävs
Avgift
Kostnadsfri
Ansvarig verksamhet
Enheten kvalitetsdriven verksamhetsutveckling
Kontaktperson
Mer om ämnet och övrig information
Syfte
Efter genomförd utbildning ska du på en grundläggande nivå kunna förstå och förmedla varför kvalitets- och förbättringsarbete är viktigt, identifiera brister i kvalitet och patientsäkerhet, förstå vikten av att fånga initiativ och se möjligheter, förstå och använda utdata i kvalitetsutvecklingsarbetet, visa samband mellan kvalitet och ekonomi och veta hur roller och mandat är fördelade mellan olika funktioner i organisationen
Innehåll
- Förbättringskunskap
- Verksamhetsutveckling med patient och kund i fokus
- Omvärldsanalys och nulägesanalys
- Identifiera kvalitetsbrister
- Att mäta för att veta
- Processkartläggning
- Metoder och verktyg
- Stöd och hjälp för fortsättningen
- Förändringsledning
Upplägg
Utbildningen består av två fysiska träffar
Mellan utbildningstillfällena ska en kort hemuppgift göras.
Material
Åhörarkopior skickas ut efter utbildningsdagarna
Omfattning
Förkunskaper, förutsättningar och urval
Inga förkunskaper krävs.
Avgift
Kostnadsfri
Ansvarig verksamhet
Enheten för Kvalitetsdriven verksamhetsutveckling