Riktar sig till chefer och ledare som arbetar med avvikelsehantering.
Syfte och innehåll
Syftet är att på grundläggande nivå kunna arbeta med avvikelser i systemet MedControl PRO med målet att
hantera avvikelser enligt lag, både som rapportör och ärendeansvarig
förstå och hantera avvikelserapporter i MedControl PRO
Innehåll
Avvikelsehantering i MedControl PRO
Från intranätet till MCP
Så här gör du i MCP
Ärendeansvarig
Händelseanalys
Vårdskada
Arbetsmiljö och säkerhet
GDPR
Mailfunktionen
Bedöma allvarlighetsgrad
Slutligen några råd...
Kunskapsfråga
Upplägg
Utbildningen består av ett antal filmer, mellan 1 och 8 minuter långa, till en sammanlagd tid av 45 minuter.
Du kan när som helst pausa och sen gå tillbaka och fortsätta. För att veta var du ska starta nästa gång kan du använda dig av Jag har genomfört denna aktivitet. När du sett en film klickar du ovanför den vilket gör att den blir markerad som genomförd.
Material
Filmer, kunskapsfråga
Omfattning
Cirka 60 minuter,
Förkunskaper, förutsättningar och urval
Inga förkunskaper krävs.
Avgift
Kostnadsfri
Ansvarig verksamhet
Folktandvården Västra Götaland
Kontaktperson
Rosita Roman
Verksamhetsutvecklare
Patientsäkerhetsteamet, PST
Folktandvården Västra Götaland
Mer om ämnet och övrig information
Syfte
Utbildningen i basala hygienrutiner syftar till att ge Folktandvårdens klinikpersonal en grundläggande utbildning i ämnet. Den ska fungera som ett stöd vid introduktion av nya medarbetare, som diskussionsunderlag i den löpande verksamheten och som ett krav vid klinikens interna hygienrevision som sker vart tredje år. En s.k. certifiering är kopplad till genomförandet.
Innehåll
Del 1 – Lagar och föreskrifter
Del 2 – Globala hot
Del 3 – Basala hygienrutiner
Del 4 – Smittrening av ytor
Del 5 – Hygieniska sfären
Kontaktpersoner
Hygiensamordnare Carina Njie och Christina Karlsson
Mer om ämnet och övrig information
Tidsåtgång
Vid planering - räkna med att det tar ungefär 45 minuter att titta på utbildningens innehåll. Utöver detta tillkommer tid för diskussioner, genomläsning av dokument och reflektion - egen och/eller i grupp.
Utbildningen kan genomföras vid ett tillfälle eller delas upp på flera.
Utbildningen kan genomföras enskilt eller i grupp. Rekommendation är att genomföra utbildningen i grupp för att på så sätt kunna diskutera innehållet tillsammans och skapa ett gemensamt förhållningssätt och ett fördjupat lärande.
Teknik
Utbildningen innehåller filmer i form av inspelade föreläsningar och instruktioner, olika dokument samt länkar till olika typer av material på Internet. Utbildningen fungerar på dator, telefon och surfplatta. Det spelar ingen roll om du är på jobbet eller hemma så länge du har åtkomst till Internet. Det har heller ingen betydelse om du använder PC eller produkter från Apple. Headset/hörlurar fungerar bäst då man genomför utbildningen enskilt och externa högtalare är bäst då man lyssnar i grupp.
Godkännande
För att bli godkänd på utbildningen krävs att du genomför ett kunskapstest med rätt på samtliga frågor.
Testet tar ca 30 minuter att göra.
Obs! Du behöver vara inloggad här i Lärportalen då testet genomförs.
Utbildningen vänder sig till dig som vill lära dig mer om dystrofia myotonika typ 1 (DM1). Kursen fokuserar på munmotorik och munhälsa och är utformad med logopeder och tandvårdspersonal som målgrupp men alla intresserade är välkomna att delta.
Syfte
Innehåll
- Exempel
- Reflektioner
- Användningsområden
Upplägg
Aktivitet per sektion
Material
Omfattning
-
Förkunskaper, förutsättningar och urval
Avgift
Kostnadsfri
Ansvarig verksamhet
FTV/HR/Kompetensutveckling
Kontaktperson
Mer om ämnet och övrig information
Utbildningen riktar sig till vårdpersonal som ska utföra munhälsobedömningar enligt ROAG
Syfte och innehåll
Innehållet består av 4 filmer och ett kunskapstest
- Inledning ROAG
- Utföra en ROAG
- Ingår i ROAG
- Sammanfattning
- Kunskapstest
Upplägg
- Se filmerna
- Genomföra ett kunskapstest (för din egen skull)
Omfattning
Avgift
Kostnadsfri
Ansvarig verksamhet
Hälsoodontologiska enheten, Folktandvården Västra Götaland
Kontaktperson
Jessica Persson
Projektledare TAIK/Tandhygienist i kommunal verksamhet
Folktandvården Västra Götaland
jessica.k.persson@vgregion.se
För alla, verksamma inom kliniskt tandvårdsarbete - Att möta och bemöta personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning i tandvården
Titta på filmen (1 min lång), för insikt om vad utbildningen innefattar.
Syfte och innehåll
Syftet med utbildningen är att ge dig ökad kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar så att du kan göra patienten delaktig i den tandvård som patienten behöver.
Du får lära dig olika metoder som till exempel lågaffektivt bemötande, stegvis strukturerad exponeringsträning/inskolning, alternativ kompletterande kommunikation (AKK) samt visuella, auditiva och taktila hjälpmedel.
Kursen innehåller följande delar:
ADHD och autism i vardagen
Individuellt bemötande
Lågaffektivt bemötande
Stegvis strukturerad exponeringsträning/inskolning
Kunskap om hjälpmedel
NPF i matsituationen
NPF i tandvården, patientfall
Utbildningen ska ge dig ökad trygghet i ditt eget agerande och en större förståelse för patienten samt kunskap om olika förhållningsätt.
Lärandemål
Kursdeltagaren ska efter genomgången kurs ha fått verktyg för att kunna förbereda, anpassa och utföra tandvård på patienter med NPF-diagnos.
Upplägg
Heldag med platsbundna föreläsningar och hjälpmedelsutställningar.
Omfattning
Dagen inleds med registrering och frukost från kl. 08:30
Utbildningen pågår kl. 09:00-16:30
Lunch serveras kl. 12.15
Vi kommer att ta en kort paus med frukt och fika under både förmiddagens och eftermiddagens pass
Avgift
4000 kr
Ansvarig verksamhet
Mun-H-Center Folktandvården VGR
Kontaktperson
Maria Hall
010-441 79 80
Mer om ämnet och övrig information
Tänk ut egna patientfall som du önskar få hjälp med att hantera.
Du som arbetar utanför VGR:
Logga in, Skapa konto och välj därefter Logga in med annat konto
OBS! Anmälan är bindande efter sista anmälningsdag 10 oktober.
Välkommen med din anmälan!
Obligatorisk för tandläkare som har blivit utsedda till odontologiskt sakkunniga på klinik.
Syfte och innehåll
Syftet med introduktionen är att introducera de nya odontologiskt sakkunniga till sitt uppdrag. Kursen ska ge en fördjupad förståelse för arbetsuppgifter och dess innebörd samt ge kunskap och verktyg för att de odontologiskt sakkunniga ska kunna utföra sitt uppdrag.
Introduktionen tar upp följande:
En generell beskrivning av uppdraget och ansvar det medför
Vårdkvalitet
Patientsäkerhet
Patientklagomål
Läkemedelshantering
Vårdhygien
Rutiner för journalhantering och remisshantering
Implementering av nya metoder i vården
Reflektionsuppgift.
Upplägg
Introduktionen utgår ifrån ett blandat lärande koncept bestående av självstudier och reflektionsmoment med en handledare. Introduktionen pågår under tre månader och omfattar cirka 15 timmar. Introduktionen är uppdelad i tre delar. Innehållet i del 2 är uppdelad i olika moduler.
Del 1 – deltagare tidsplanerar självstudierna och upprättar en egen utvecklingsplan tillsammans med sin klinikchef innan hen börjar introduktionen. I samband med det tilldelas deltagare en handledare som stöttar deltagaren under introduktionen.
Del 2 – självstudier som innehåller egen inläsning, filmer, interaktiva övningar, reflektionsuppgifter och tester. I vissa moduler kommer det finnas länkar till andra utbildningar. Deltagare tar sig an modulerna i valfri ordning.
Del 3 – avslutande reflektionsstund med handledaren där utgångspunkten är reflektionsuppgift som deltagare har gjort under del 2.
Material
Material finns i form av länkar till Folktandvårdens intranät eller till separata kurser.
Omfattning
introduktionen pågår under tre månader men omfattar totalt 15 timmar
Förkunskaper, förutsättningar och urval
odontologiska sakkunskaper
Avgift
Kostnadsfri
Ansvarig verksamhet
Kvalitet och utveckling
Kontaktperson
Susanna Victoria, chefstandläkare och utbildningsansvarig